Deputat ALDE Daniel Olteanu: Situația podurilor din România, informări și dezinformări

Miercuri, 12 Septembrie 2018

Tragedia cauzată de prăbușirea unui pod în orașul italian Genova și accidentul feroviar din județul Dolj, localitatea Cârcea, au determinat probabil Compania Națională pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere (CNAIR) să comunice câteva informații referitoare la situația podurilor din România.

Astfel, am aflat că „din cele 4.250 de poduri aflate pe rețeaua de Drumuri Naționale din România, doar 37 se află în clasa tehnică 5, iar majoritatea lor sunt situate pe drumuri secundare, preluate în trecut de la autoritățile locale. De asemenea, 680 de poduri sunt în clasa tehnică 4. Niciunul dintre aceste poduri nu prezintă risc iminent de colapsare”.

Mai mult, CNAIR a subliniat că „podurile din România nu se află în situație gravă, iar problemele apărute pot fi ținute sub control prin activități de reparație curentă”, compania făcând „apel la cei care prezintă în spațiul public informații în legătură cu situația infrastructurii naționale, să verifice cu atenție veridicitatea lor, deoarece în caz contrar riscă să producă panică și confuzie în societate”. Acest apel la responsabilitate este unul foarte corect.

Din păcate, cu câteva luni înaintea acestui comunicat al CNAIR, într-o emisiune televizată în care a fost preocupat mai degrabă de calitatea politică a mea decât de problemele pe care le-am ridicat, așa cum ar fi fost firesc, dl. ing. Ovidiu Laicu, director al DRDP Iaşi, a descris o situație extrem de gravă și citez: „Sunt foarte multe poduri cu probleme, tremură, nu mai rezistă și intrăm într-un program de reabilitare, vom reabilita 54 – 60 poduri în următorii 3 – 4 ani”. Înregistrarea acestei emisiuni poate fi vizionată oricând.

În acest context, mă întreb și l-am întrebat și pe dl. ministru Șova, printr-o interpelare, ce s-a întâmplat în câteva luni, între declarațiile domnului director Laicu și comunicatul CNAIR, încât aceste poduri „cu probleme”, care „tremurau” și „nu mai rezistau”, să devină foarte solide și sigure? Cu atât mai mult cu cât, dintr-un răspuns al Ministerului Transporturilor la o interpelare a mea, lucrări de intervenție se derulau doar la cinci obiective de pe raza DRDP Iași.

În fața promovării acestor informații confuze chiar de către subordonații domniei sale, cred că este de datoria domnului ministru Șova să transmită public care este realitatea: ori foarte multe poduri tremură și nu mai rezistă, ori nu sunt probleme.

De asemenea, cred că este important ca domnul ministru să transmită un semnal de responsabilitate către subordonații săi, care, chiar dacă în afara serviciului au o calitate politică, pe care o respect, la serviciu trebuie să uite asta și să se comporte conform fișei postului.

Înainte de orice însă, până va avea concluziile referitoare la informările și dezinformările din partea subordonaților săi referitoare la situația podurilor, îl rog pe domnul ministru Șova să se implice direct în evaluarea gradului de îndeplinire a obiectivelor de investiții, reparații și expertize asumate la acest capitol la nivelul anului 2018.

 

Nota: Articol publicat initial de alde.ro